fredag 28. november 2014

Timefeel


Alle trommeslagere får høre at det viktigste med trommejobben er å holde tempo. Ikke øke. Ikke sakke. Bare holde tempo. Keep it pocket. Steady. Så får du en metronom som du skal øve sammen med.

Sitat
"Everything about the swing is about some guideline and some grid and the elegant way that you negotiate your way through that grid".
Wynton Marsalis

Tre tema: 

  • Space
  • Groove
  • Time vs. feel
Space
Jeg traff musikerkollektivet SNarky Puppy når de besøkte Oslo i oktober. Bandets leder - Michael League - fasinerte med sin tilstedværelse på scena og viset på utsøkt måte hvordan han satte pris på hva de ande musikerne i spilte.

Det svingte av hele tilstedeværelsen og jeg tror det skyldtes den grunnleggende tilliten til medlemmene i ensemblet.

Når jeg intervjuet slagverkerne Larnell Lewis og Nate Werth spurte jeg om hva som må være tilstede for at det skal groove av samspillet. Svaret var kontant: Space. Under konserten benyttet Larnell seg av et spennende musikalsk grep vi ikke ser så ofte. Under en av soloene sine skjedd det motsatte av det vi kunne forvente. 


Groove
Jeg skulle intervjue Dave Weckl i forbindelse med at han var i Oslo med Mike Stern. I forkant hade vi en konkurranse på Trommer.no: "Hvem har det beste/viktigste spørsmålet til Dave Weckl?".

Vinnerspørsmålet ble: "How do you practice groove?".

Vinneren fikk bli med meg og treffe Weckl. Det var en viss spenning i rommet da Dave kom og vi startet intervjuet. Overrakslesen var til å føle på da han fikk vinnerspørsmålet: "Thats a hard one, can we get back to it?"; svarte han. Joda - det kunne vi.

Det nærmet seg slutten av inervjuet og jeg tok opp igjen spørsmålet. Nå tenkte han seg litt om og svarte omtrent slik: I don`t practice groove. That is something happening when I´m playing with other musicians. I practice time and feel and brings that to the music".

"Groove er noe som skjer når vi spiller sammen. Jeg øver ikke på det";  fortalte Dave Weckl da jeg traff han høsten 2012. 

Time vs. Feel
Timefeel består av to ord: Time, som noe mekanisk og absolutt. Feel, som noe organisk og åpent.




Les mer
Neste område er - samspill

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar