fredag 28. november 2014

Samspill

Samspillet i musikken er selvsagt viktigst, men det er mange samspill som trommeslageren blir del av. Samspillet mellom deg og musikren når dere ikke spiller. Deg og repertoaret. Hvor godt kjenner du sjangeren eller stilarten? Hva med samspillet mellom bandet og publikum?

Sitat
"The strength of the team is each individual member. The strength of each member is the team." 
Phil Jackson

Tre tema: 
  • Lytting
  • Spille hverandre gode
  • Solist
Lytting
Det mest sentrale for godt samspill er å lytte. Du skal lytte aktivt på hva de andre spiller. Ikke så mye notene de spiller, men hvordan de spiller dem. Frasering. Rytmikk. Dyamikk. Energi. Stemning. Fremdrift. Balanse. 

Og som Erik Smith sa i en tidligere film: "Være godt forberedt til jobben ved å høre igjennom demoer, lese på notene, sette seg inn i stilartene og fostå sammenhengen dere skal spille i".


Som trommeslager skal du også kjenne teksten. Tekstens betydning for musikke er helt avgjørende for å skape musikalsk dialog med f.eks. produsenter, komponister, artister og tekstforfattere.


Da passer det godt å lytte til mitt intervju med Keith Carlock:



Spille hverandre gode
Nils Arne Eggen var legendarisk trener for Rosenborg fotballklubb i flere år. Han var veldig oppatt av lagspillet mellom gutta på laget. Når hans spiller gikk på banene skulle de ikke ha fokus på seg selv. De skulle ha fokus på alle de andre på laget. Når du fikk ballen skulle sørge for å spille de andre på laget gode.

Å holde "ballen" i laget kan i overført betydning være som å holde tempo sammen. Eller å lytte på melodien og følge dens dans mellom instrumentene. Lytte på teksten og følge den historien som utspiller seg. Se hva de andre i bandet gjør og være der for dem - støtte opp: Spille de andre i bandet gode.

Solist
Mesteparten av tiden skal du som trommeslagere akkompagnere en sang, melodi og tekst. Det betyr at du er en brikke i et større spill.

Men noen ganger slipper du til og kan få spille din solo. For å vise dette har jeg valgt ut en film jeg gjorde med Mike Stern band og deres trommeslager Keith Carlock.

Her spiller han solo over 12 takers skjema og "chaser" med de andre solistene i bandet. Det betyr at vi får både høre han kompe de andre, og spille egne soloer.


Jeg fikk anledning til å intervjue Keith under hans opphold i Norge. Det intervjuet kan du høre annet sted i nettboken. 

Les mer
Siste område er - kontekst.